پس از ماهها انتظار، بالاخره Arm فناوری بالابرنده وضوح تصویر خود را برای بازیهای موبایل منتشر کرد. فناوری ASR بهعنوان یک راهکار Upscaling با هدف بهبود عملکرد و کیفیت گرافیکی بازیهای موبایل طراحی شده است. جزئیات بیشتر درباره فناوری ASR را در ادامه خبر بخوانید.
با توجه به فقدان یک فناوری Upscaling منبع باز در اکوسیستم اندروید که توسعه دهندگان مختلف بتوانند به آن تکیه کنند، ASR میتواند تحولی قابلتوجه در این حوزه ایجاد کند. تاکنون، شرکت اپل با فناوری MetalFX این نیاز را در اکوسیستم خود برطرف کرده بود، اما اندروید هیچ جایگزینی برای آن نداشت. حالا، Arm با ارائه ASR این فاصله را پر کرده است یا دست کم برای آن تلاش میکند.
پاسخ Arm به نیازهای بازیهای موبایل
اگرچه پردازندههای Arm معمولاً در گوشیهای هوشمند استفاده میشوند، اما اکنون در دستگاههایی مانند لپتاپهای مجهز به تراشههای Snapdragon X کوالکام نیز حضور دارند. بنابراین، انتظار میرود که ASR از چنین چیپستهایی هم پشتیبانی کند.
فناوری ASR بر پایه FidelityFX Super Resolution 2 شرکت AMD توسعه یافته است. Arm در در زمان معرفی اولیه این فناوری اعلام کرد که در حالت 2x upscaling یا افزایش دو برابری وضوح تصویر نهایی، نرخ فریم دهی را تا ۵۳ درصد افزایش داده و در عین حال مصرف انرژی را تا ۲۰ درصد کاهش میدهد. این نتایج بر روی پردازنده گرافیکی Immortalis-G720 بکار رفته در چیپست Dimensity 8400 و 9300 کسب شده بود.
در حوزه بازیهای موبایل، فناوریهای آپ اسکیلینگ معمولاً میدان دید را فدای FPS یا دوام باتری بیشتر میکنند. برای مثال، فناوری GSR کوالکام به دلیل استفاده از تکنیک Spatial Upscaling و محدود شدن به چیپستهای اسنپدراگون، تاثیر بزرگی بر بازار نداشت. اما ASR با رویکرد متنباز خود، به توسعهدهندگان اجازه میدهد که آن را براساس نیازهای بازیهایشان سفارشیسازی کنند.
Arm در نمایش دموی Mori با موتور بازیسازی Unreal Engine 5 نشان داد که ASR میتواند تا ۳۰ درصد نرخ فریم دهی بالاتری را بدون افت کیفیت گرافیکی ارائه بدهد. این فناوری میتواند به بازیهای محبوبی مانند Genshin Impact (Unity) ،Wuthering Waves (Unreal Engine) و Fortnite (Unreal Engine) راه پیدا کند.
علاوه بر موتورهای بزرگی چون Unity و Unreal Engine، فناوری ASR میتواند در سایر موتورهای بازیسازی نیز ادغام شود، اما این کار مستلزم تلاش بیشتری از سوی توسعهدهندگان خواهد بود. به دلیل سازگاری گسترده با سختافزارهای مبتنی بر معماری Arm، انتظار میرود که این فناوری بر روی تراشههای Snapdragon کوالکام، Dimensity مدیاتک، Tensor گوگل، Exynos سامسونگ و حتی سری A و M اپل نیز قابل استفاده باشد.
با عرضه افزونههای مخصوص Unity و Unreal Engine تا پایان سال، توسعهدهندگان میتوانند بدون پیچیدگیهای فنی از فناوری ASR در بازیهای خود بهره ببرند. ASR را میتوان نسخهای از DLSS یا FSR برای گوشیها و بازیهای موبایل در نظر گرفت.
این فناوری میتواند نقطه عطفی در صنعت بازیهای موبایل باشد و به توسعهدهندگان امکان دهد بازیهایی با عملکرد بهتر و مصرف انرژی پایینتر تولید کنند. حال باید دید که در ماههای آینده، چه بازیهایی به استفاده از این فناوری روی خواهند آورد.