انویدیا همزمان با عرضه کارتهای گرافیک RTX 5090 و RTX 5080 خود، قابلیت Smooth Motion را عرضه کرده که از آن به عنوان رقیبی برای فناوری Fluid Motion Frames شرکت AMD نام برده میشود. اکنون مشخص شده که این فناوری به زودی در کارتهای گرافیک GeForce RTX 40 انویدیا پشتیبانی میشود.
روز گذشته انویدیا با اضافه کردن قابلیتی جدید با عنوان Smooth Motion به کارتهای RTX 50 خود همه گیمرها را غافلگیر کرد. به نظر میرسد که Smooth Motion یک قابلیت Frame Generation است که در قالب درایور کارت گرافیک منتشر شده تا کاربران بتوانند بنا به نیاز خود آن را در هر بازی فعال کنند.
بر اساس گزارش wccftech کاربران با استفاده از فناوری Smooth Motion میتوانند گیم پلی روانتر و باکیفیتتری را تجربه کنند، حتی در بازیهایی که ممکن است به دلیل محدودیتهای سختافزاری، نرخ فریم پایینتری داشته باشند.
در واقع میتوان Smooth Motion را یک مدل هوش مصنوعی جدید مبتنی بر درایور دانست که با شبیه سازی یک فریم اضافی بین دو فریم رندر شده، جزئیات گیمپلی بازی را بهبود میدهد. این فناوری برای بازیهایی که از DLSS Frame Generation پشتیبانی نمیکنند، یک گزینه جدید محسوب میشود.
پیش از اعلام شده بود که قابلیت Smooth Motion فقط در سری GeForce RTX 50 فعال خواهد شد. اکنون به نظر میآید که این فناوری به کارتهای گرافیک سری GeForce RTX 40 انویدیا نیز تعمیم خواهد یافت.
انویدیا اعلام کرده بود که کاربران باید برای فعالسازی قابلیت Smooth Motion در برنامه درایور انویدیا به بخش Graphics و سپس Program settings بروند. در این قسمت باید یک بازی سازگار با DirectX 11 یا DirectX 12 انتخاب شده و در بخش Driver Settings قابلیت Smooth Motion در وضعیت فعال قرار بگیرد.
در همین رابطه بخوانید:
– شگفتی در درایور جدید انویدیا با انتشار قابلیت تازه Smooth Motion و فناوری DLSS 4
هنوز مشخص نیست که این فناوری در مقایسه با DLSS Frame Generation چگونه عمل میکند، با این وجود باید گفت که این قابلیت نمیتواند با DLSS که بالغتر و پیشرفتهتر است و طی مدت زمان طولانی توسعه یافته، رقابت کند. علاوه بر این، قابلیت DLSS توسط توسعه دهندگان یکپارچه شده و در مقایسه با Smooth Motion بهینهتر است.